Vedtægter

Vedtægter

 

Foreningens vedtægter er vedtaget ved ekstraordinær generalforsamling den 11. februaer 1978 og ændret ved generalforsamling den 29. november 1979, ved generalforsamling den 7. november 1981, ved generalforsamling den 27. november 1982, ved generalforsamling den 14. november 1987, ved generalforsamling den 3. november 1990, ved generalforsamling den 30. oktober 1999, ved generalforsamlingen den 6. november 2010 og generalforsamling den 2. november 2013.

 

§1

Navn

Foreningens navn er Skandinavisk Bryggerisouvenir Samlerforening.

Stiftet den 18. oktober 1969 i København.

 

§2

Formål

Foreningens formål er at samle samlere af bryggeri- og mineralvandssouvenir og virke for disses fælles interesser.

At drive bryggerihistorisk efterforskning ved at medvirke til opsøgning og om muligt bevare materiale af betydning for en beskrivelse af bryggeriers og mineralvandsfabrikkers virke.

At udbrede kendskab til vor hobby og fremme forståelsen herfor i offentligheden.

At informere medlemmerne om alt vedrørende vor hobby, blandt andet på vores hjemmeside.

At forestå og medvirke til udgivelse af bryggerihistorisk litteratur herunder kataloger over bryggerisouvenirs.

At drive agitation og oplysningsvirksomhed om foreningen.

At samarbejde med private og offentlige institutioner, bryggerier og deres organisationer samt tilsvarende samlerforeninger udenfor Skandinavien.

At samle medlemmerne til større arrangementer på indenlandsk og skandinavisk plan samt arrangere internationale byttemøder.

Og iøvrigt tage initiativer, der tjener til støtte for foreningens drift.

 

§3

Medlemsskab

Som personligt A-medlem kan optages enhver samler af bryggerisouvenir, der kan tilslutte sig foreningens formål og vedtægter.

Som personligt B-medlem kan optages enhver, der bor i samme husstand som et A-medlem, og kan tilslutte sig foreningens formål og vedtægter.

Som upersonligt medlem kan optages firmaer, institutioner, foreninger og lignende.

Ved medlemsskab opkræves et indmeldelsesgebyr, fastsat af generalforsamlingen.

 

§4

Stemmeret

Kun personlige medlemmer med gyldigt medlemskort har stemmeret og kan vælges til tillidsposter.

 

§5

Kontingent

Kontingentet for A-medlemmer og kontingentet for B-medlemmer fastsættes af generalforsamlingen. Girokort til indbetaling fremsendes til medlemmerne i første halvdel af februar. Ingen medlemmer må være mere end to måneder i restance. Medlemsliste tilsendes alle nye A-medlemmer.

 

 

 

§6

Foreningens ledelse

Foreningen ledes af en ulønnet bestyrelse på 5 medlemmer. Bestyrelsen vælget på den ordinære generalforsamling.

Formand, 2 bestyrelsesmedlemmer og 1 revisor vælges af generalforsamlingen for 2 år ad gangen på ulige årstal. Kasserer, 1 bestyrelsesmedlem og 1 revisor vælges af generalforsamlingen for 2 år ad gangen i lige årstal.

2 suppleanter og 1 revisorsuppleant vælges på hver generalforsamling for et år ad gangen.

Bestyrelsen konstituerer sig selv med næstformand og sekretær og nedsætter de til enhver tid nødvendige udvalg. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Møder afholdes så ofte, som bestyrelsen finder det nødvendigt, dog mindst 2 gange om året. Forsømmer et bestyrelsesmedlem 2 på hinanden følgende møder uden at angive grund, betragtes vedkommende som fratrådt, og suppleanten indtræder i stedet.

Bestyrelsen skal føre protokol over bestyrelsesmøderne. Denne skal fremlægges mindst 2 timer før generalforsamlingen.

Foreningens regnskabsår går fra 1. oktober til 30. september. Kassereren skal føre en kassebog, der nøjagtigt angiver indtægter og udgifter. Regnskabet skal foreligge til revision senest 2 uger før generalforsamlingen. Kassereren skal endvidere føre medlemskartotek. Alle udgiftsbilag skal kontrasigneres af formanden.

Revisorerne skal revidere regnskabet mindst 14 dage før generalforsamlingen.

Revisorerne skal have adgang til at foretage uanmeldt revision.

 

§7

Generalforsamling

Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed. Kun den kan give, ophæve eller forandre vedtægter samt fastsætte retningslinier for foreningens praktiske virksomhed.

Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i oktober kvartal på skift i landsdelene, hvis det er muligt. Indkaldelsen sker gennem foreningens medlemsblad ØLKASSEN, samt på foreningens hjemmeside,bilagt dagsorden, med mindst 14 dages varsel. Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være formanden i hænde 8 dage før. Formanden aflægger en af bestyrelsen godkendt beretning, og kassereren fremlægger revideret regnskab. Den afgående bestyrelse fremlægger forslag til fremtidig virksomhed og indstiller eventuelle kandidater til nyvalg.

Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når 3 bestyrelsesmedlemmer eller 10% af medlemmerne fremsætter skriftlig begæring herom til formanden bilagt motiveret dagsorden.

Indkaldelsen sker, når bestyrelsen ønsker ekstraordinær generalforsamling, ved skriftlig meddelelse bilagt dagsorden senest 2 uger før dens afholdelse. Hvis medlemmerne begærer ekstraordinær generalforsamling afholdt, skal indkaldelse ske senest 4 uger fra begæringens modtagelse, og de underskrivende medlemmer har mødepligt.

Alle personvalg er skriftlige. Til valg af formand og kasserer kræves absolut flertal af de afgivne stemmer. Opnås dette ikke i første omgang, udgår vedkommende med lavest stemmetal, og nyt valg foretages. Dette gentages, indtil der opnås absolut flertal for kandidaterne.

Alle generalforsamlinger er beslutningsdygtige uanset de fremmødtes antal. 1/3 heraf kan dog kræve afgørelser truffet på generalforsamlingen udlagt til endelig afgørelse ved urafstemning. Beslutninger træder da først i kræft, når der inden 2 uger ligeledes er konstateret flertal herfor i de indkomne stemmer.

Kun medlemmer, der har betalt kontingent, har stemmeret på generalforsamlingen.

 

§8

Udmeldelse

Udmeldelse af foreningen skal ske skrifteligt til kassereren med 1 måneds varsel til udgang af regnskabsåret. Ved udmeldelse er man pligtig til at betale skyldig kontingent samt evt. anden gæld til foreningen.

Ved udmeldelse af et A-medlem med tilknyttede B-medlemmer skal et af disse melde sig ind som A-medlem for at beholde medlemsskab af foreningen.

 

§9

Genindmeldelse

Ved evt. genindmeldelse skal gammel gæld betales.

 

§10

Medlemmer

Medlemmerne bør orientere foreningen om nyheder inden for vort område samt kendskab til andre samlere.

Kun bestyrelsen eller en af denne udpeget person, må i foreningens navn rette henvendelse til bryggerier, andre samlerforeninger og lignende.

Bestyrelsen træffer aftale med bryggerierne om fordeling af samlermaterialer m.v. til medlemmerne.

 

§11

Afdelinger (grupper)

Foreningens medlemmer kan på eget initiativ oprette grupper af lokale samlere (lokalgrupper) og grupper af samlere med fælles interesseområde indenfor bryggerisouvenirs (interessegrupper).

Grupperne fastsætter selv hvilke lokale områder/interesseområder, de vil omfatte.

Grupperne vælger selv ledelsesform og ledelse.

Grupperne fastsætter selv retningslinier for deres virke (vedtægter, love, forretningsorden). Disse må dog ikke være i strid med SBS’s vedtægter.

Grupperne bør informere SBS’s bestyrelse om aktiviteter og arrangementer.

Grupperne kan ikke uden SBS’s samtykke handle i SBS’s navn eller bruge SBS’s navn eller bomærke.

Navnet “Samlerringen” kan ligeledes kun bruges af SBS.

Grupperne kan orientere om deres arrangementer og bringe meddelelser i Samlerringen. Disse arrangementer bør være åbne for alle SBS’s medlemmer, såfremt pladsforholdene tillader det. SBS’s bestyrelse bør i samarbejde med grupperne støtte initiativer og arbejde, evt. også økonomisk.

 

§12

Eksklusion

Intet medlem kan ekskluderes uden generalforsamlingsbeslutning. Dog kan en enig bestyrelse, hvor den skønner det nødvendigt, udelukke et medlem af foreningen, indtil forslag om eksklusion kan behandles på den ordinære generalforsamling. Eksklusion og udelukkelse gælder tillige for evt. medlemsskab af lokal samlergruppe.

 

§13

Ændringer

Ændring af disse vedtægter kan kun ske ved beslutning på ordinær generalforsamling efterfulgt af urafstemning blandt foreningens medlemmer.

 

§14

Opløsning

I tilfælde af foreningens opløsning, der kun kan finde sted, såfremt 3/4 af de fremmødte medlemmer stemmer derfor på en i denne anledning særlig indkaldt generalforsamling, skænkes dens midler til velgørende formål.
Tillæg:

 

Retningslinier for visse dele af foreningens daglige drift.

 

 

Tillæg 1

Om SBS-glastjeneste og SBS-postordre. Vedtaget af bestyrelsen den 2. maj 1981.

Regnskaberne for glastjeneste og postordre revideres af foreningens revisor.

Årsregnskaberne for glastjeneste og postordre afsluttes pr. 30. august, og der træffes aftale med revisorerne om tid og sted for revision.

Herefter vil bestyrelsen på generalforsamling fremlægges tre reviderede regnskaber for henholdsvis foreningen, glastjeneste og postordre.

Bestyrelsen træffer beslutning om overførsel af midler fra glastjeneste og postordre til foreningen.

 

 

Tillæg 2

Om auktion afholdt af SBS. Vedtaget af bestyrelsen den 21. februar 1981 og den 6.november 2010.

Ved auktionen føres to lister, som kontrolleres og sendes til foreningens kasserer sammen med det ved auktionen indkomne beløb. Ligeledes returneres usolgte genstande efter aftale til kassereren. Forud for auktionen forsynes hver genstand med en seddel, som er forsynet med to enslydende numre. Ved køb afrives den ene del med et nummer og udleveres til køberen.

Ved auktionens afslutning indløses sedlen med genstanden mod betaling af købsprisen. Der betales kontant på stedet.

Genstande, som ikke indløses, sælges umiddelbart efter på en ny auktion. Heri kan den primære køber ikke deltage.

Foreningens medlemmer kan frit indlevere auktionsmateriale til foreningens stævner, fællesstævner med andre foreninger, samt effekter til salg på ølfestivaler. Gældende for alle indleverede effekter er, at det er 75/25 princippet som er gældende. Hermed menes 75% af opnået pris/salgspris til medlemmet og 25% af prisen til foreningen. Bestyrelsen har til en hver tid ret til at afvise effekter, som skønnes ikke egnet til auktion/salg.

 

 

Tillæg 3

Retningslinier for valg af Årets Etiket. Vedtaget af bestyrelsen den 24. september 1980, ændret ved generalforsamling den 7. november 1981, ændret ved generalforsamling den 30. oktober 1993 og ændret af bestyrelsen den 6. november 2010.

1) Berettiget til at deltage i afstemningen om Årets Etiket er danske etiketter, som har været i handlen.

2) Etiketten eller etiketserien skal fra bryggeriets side være sendt på markedet mellem den 1. juli og den 30. juni for at kunne vælges til det pågældende års etiket.

3) Alle medlemmer af Danske Ølsamlere, Foreningen Ølsamleren, Skandinavisk Bryggerisouvenir Samlerforening, Samlerringen Hvidovre og Samlerforeningen FORT kan indstille etiketter til deltagelse i afstemningen.

4) De ovenfor nævnte foreninger står på skift, et år ad gangen i den ovenfor nævnte rækkefølge, for optællingen af stemmer og uddelingen af Årets Etiket. Hvis en forening ikke vil påtage sig dette ansvar, springes foreningen over, og ansvaret overgår til den næste forening i rækkefølgen.

Optællingen af stemmesedler foretages af denne forenings til enhver tid siddende revisor.

Uddelingen af Årets Etiket foretages alene af denne forenings formand/bestyrelsesmedlemmer.

5) Hver af de i punkt 3 nævnte foreningers stemmeberettigede medlemmer må afgive en stemme på et af de forslag, der er indkommet. Der stemmes ved at skrive nummeret på den etiket, man vil give sin stemme.

6) Ved pointlighed mellem to eller flere etiketter stemmer formændene for de i punkt 3 nævnte foreninger. Hver har en stemme.

7) Årets Etiket får tildelt et dertil fremstillet diplom udstedet af de i punkt 3 nævnte foreninger og underskrives af disses formænd.

8) Diplomet overrækkes til bryggeriet, trykkeriet og evt. designeren. Bryggeriet tildeles endvidere en fyldt flaske indstøbt i plast.

9) Ved overrækkelsen af diplomer og flaske er de i punkt 3 nævnte foreninger repræsenteret alene ved formanden og et bestyrelsesmedlem af den forening, der er ansvarlig for uddelingen det gældende år.

 

 

Tillæg 4

Vedtaget ved generalforsamling den 3. november 1990 og ændret af bestyrelsen den 1. oktober 1994 og den 6. november 2010.

A-medlemmer modtager etiketter og blade 4 gange årligt.

B-medlemmer modtager ingen etiketter og ingen blade men har ellers samme rettigheder som A-medlemmer.

 

 

Tillæg 5 ( Vedtaget ved generalforsamlingen 2013 )

Adgang til foreningens aktiver (bankkonti og kontanter), gives kun til foreningens formand, kasserer samt personen, der styrer postordren. Kasseren gives ret til at oprette hævekort (Visa/Dankort) i foreningens navn.

Formand og kasserer har tilladelse til at flytte kontoen til billigst mulige bank eller sparekasse.

 

Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE